Een veel gehoorde klacht die mensen hebben over bewindvoerders is de bereikbaarheid bewindvoerder. De bewindvoerder is maar op bepaalde tijden bereikbaar, of maar een aantal dagen in de week of soms helemaal niet. E-mails worden niet beantwoord of de bewindvoerder is niet bereikbaar voor je schuldeisers.
Ook de rechtbank is zich bewust van deze veel gehoorde klacht en daarom voorzien de kwaliteitseisen, waar bewindvoerders aan moeten voldoen, in deze bereikbaarheid. Dit betekent dat de bereikbaarheid bewindvoerder wettelijk is vastgelegd. Iedere professionele bewindvoerder is verplicht om zich aan deze kwaliteitseisen te voldoen.
Bereikbaarheid bewindvoerder, hoe zit dat volgens de kwaliteitseisen?
Volgens de kwaliteitseisen moet een bewindvoerder minimaal 4 dagen per week telefonisch bereikbaar zijn. Dit mag op bepaalde tijden zijn. Buiten deze tijden moet een bewindvoerder altijd binnen 2 werkdagen een reactie geven op bijvoorbeeld e-mails, berichtjes enz.
Wat als je klachten hebt over de bereikbaarheid van je bewindvoerder?
Als je klachten hebt over de bereikbaarheid van je bewindvoerder dan heb je een aantal mogelijkheden:
Iedere bewindvoerder is verplicht om een klachtenprocedure te hebben. Dien als eerste een klacht in bij je bewindvoerder. Mocht dat niet helpen of wordt je klacht niet afgehandeld volgens de klachtenprocedure stuur dan een brief naar de rechtbank. Het adres vind je hier. Geef een duidelijke omschrijving van je klacht.
Is de bereikbaarheid zo slecht dan kun je eventueel ook een verzoek tot wijziging bewindvoerder indienen bij de rechtbank.
Hoe zit het met de bereikbaarheid van jouw bewindvoerder? Laat een bericht onder deze blog achter.