top of page
schulden.jpg

Onze werkwijze 

Hulp nodig?

Aan de hand van een aantal duidelijke stappen willen wij u informeren over de werkwijze voor het aanvragen van beschermingsbewind. Mocht u vragen hebben neem dan gerust contact met ons op. 

Aanmelden bij 045 Bewind & Beheer

Allereerst meldt u zich aan bij 045 Bewind & Beheer. U kunt zich telefonisch, per e-mail of via het aanmeldformulier aanmelden. Na uw aanmelding maken we zo snel mogelijk een afspraak voor een intakegesprek bij ons op kantoor of bij uw thuis. Het intakegesprek vindt meestal binnen 1 week na uw aanmelding plaats.

Na het maken van de afspraak voor het intakegesprek ontvangt u van ons het intakeformulier en een informatiebrochure over 045 Bewind & Beheer.

Intakegesprek

Om een goed beeld te krijgen van uw (financiële) situatie ontvangt u van ons, voor het intakegesprek, een zgn. intakeformulier. Wij vragen u om aantal documenten te verzamelen en klaar te leggen voor het intakegesprek. 

 

In het intakegesprek zullen wij u ook meer vertellen wat beschermingsbewind inhoudt en wat dit voor u betekent. Uiteraard zullen we uw wensen en/of problemen bespreken om een helder beeld te krijgen welke problematiek er speelt. Daarnaast bespreken we ook de verwachtingen, kosten, werkzaamheden, uw verplichtingen, klachtenregeling enz. zodat er in de toekomst hierover geen misverstanden of onduidelijkheden over bestaan.

 

Ook vullen we samen het intakeformulier in. Als we samen besluiten het beschermingsbewind aan te vragen, vullen we samen het aanmeldformulier (verzoekschrift) in.

 

Aanvragen beschermingsbewind: naar de rechter

Beschermingsbewind moet aangevraagd worden bij de Kantonrechter. 045 Bewind & Beheer helpt u met het aanvragen van het beschermingsbewind bij de Kantonrechter. U heeft hier geen advocaat voor nodig.

 

045 Bewind & Beheer zal het aanmeldingsformulier (verzoek tot onder bewindstelling) samen met u invullen en samen met de volgende stukken naar de Kantonrechter sturen:

Wij kunnen de aanvraag alleen indienen bij de Kantonrechter als we alles compleet hebben. Uiteraard zullen wij u hierbij zoveel mogelijk helpen.

Als de rechtbank de aanvraag ontvangen heeft, ontvangt u een uitnodiging voor een hoorzitting. De rechter wilt namelijk uw mening horen. 045 Bewind & Beheer zal tijdens deze hoorzitting ook aanwezig zijn.

Een aantal weken na deze hoorzitting ontvangt u en 045 Bewind & Beheer de uitspraak (beschikking) van de Kantonrechter.

 

 

Voor de onderbewindstelling moet u griffierechten betalen. De hoogte van de griffierechten zijn te vinden op de website van de Rechtspraak. U moet de griffierechten zelf en op tijd betalen. Wanneer u dit niet op tijd betaald dan gaat de zitting niet door en wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.

Aanvang beschermingsbewind

Als de Kantonrechter de aanvraagt toewijst, gaat het bewind in op de dag na verzending van de uitspraak. Vanaf dat moment start de taak van ons als uw bewindvoerder. Het ‘echte werk’ gaat dan starten. We nemen contact met u op om een afspraak te maken.

 

Direct na aanvang gaan we de volgende zaken direct gaan regelen:

  • Boedelbeschrijving opmaken en sturen naar de Kantonrechter

  • Opstellen budgetplan

  • Openen van een beheer – en leefgeldrekening. Ook openen wij een spaarrekening voor u

  • Melden van het beschermingsbewind aan de instanties 

U ontvangt van ons de inloggegevens voor ons systeem. Als u inlogt kunt u 24/7:

  • Zien welke betalingen wij voor u hebben gedaan vanaf alle rekeningen die wij voor u in beheer hebben

  • Het Budgetplan bekijken & afdrukken

  • Overzichten van alle inkomsten, uitgaven en schulden bekijken & afdrukken

Meer informatie vind u ook op onze cliënten pagina.

stappen aanvragen beschermingsbewind
Learning to use smartphone

Uw financiële situatie bespreken? 

Hartelijk dank voor uw bericht!

bottom of page